Titeln på detta blogginlägg skulle också kunna vara något i stil med "När vädret definierar vem du är..."

När jag skriver detta så är det av vinterns mer omfattande snöstormar utanför fönstret, Arlanda flygplats har enligt uppgift bara en bana öppen, tåg är inställda, bussar likaså.

En joggingtur för att knuffa på

På vägen till kontoret stod det 10 bilar totalt stilla i kö på väg ut från området där vi bor. Längst fram lyckades en stackars Volvo trots upprepade försök inte ta sig upp för den lilla backen till T-korsningen.

När jag klev ur min bil och joggade fram längs raden av bilar för att knuffa på så slog det mig att väder verkligen kan vara en av sakerna som verkligen definierar vilka vi är som personer och som ledare.

Vad Läderlappen visste om definierande handlingar

Om du sett filmen "Batman Begins" så kanske du känner igen ett citat från filmen; "det är inte vem jag är under masken, utan istället mina handlingar som definierar mig".

Det kanske finns få väder som är så definierande, som gör våra handlingar så tydliga, som just snöstormar. Jag funderade därför över vilka människortyper jag stött på där ute i snöyran, eller inte.

Ett kort förbehåll

För tydlighetens skull om du skulle missa det så vill jag säga att nedanstående betraktelse är skriven med en kärleksfull utgångspunkt och väl medveten om att fördomar är en av sakerna som verkligen kan ställa till det för oss i våra relationer och som ledare.

Med det sagt så väljer jag här att för en stund vältra mig i stereotypernas lera, eller kanske snarare snöhög!

De sex typerna

Så låt oss studera de sex typerna jag stött på!

Typ A: "Ack, ack, vilket hemskt väder det är och vad trött jag är på det"

Urtypen för offret, som anser att kontrollen över deras liv till fullo ligger utanför dem själva. Klagar gärna högt och ofta på sådant som rimligtvis ligger utanför deras möjlighet att påverka, såsom vädret, regeringen, sina föräldrar eller dylikt.

Stephen Covey skriver i sin bästsäljande bok "Att leva och verka till 100% / De 7 goda vanorna" om att inneffektiva människor tenderar att fokusera på de saker som ligger utanför deras påverkanscirkel, medan effektiva människor fokuserar huvudsakligen på de saker som ligger innanför deras påverkanscirkel, med andra ord saker som de kan påverka. De lägger vanligen lite eller ingen energi på exempelvis vädret.

Som ledare kan denna person lätt dränera energi. Behöver ofta en tur till ett center för hemlösa barn eller motsvarande för att se ett annat perspektiv på livet.

Typ B: "Det finns inga dåliga väder, bara dåliga kläder"

Hurtbullen, energiknippet, urtypen för idrottslärare. Oavsett om det haglar fotbollar horisontellt så hittar du honom eller henne med ett leende på läpparna. Obotligt optimistisk i sin livssyn.

Har möjligen läst Stephen Coveys bok, har tydliga livsmål och värderingar som de lever efter eller är bara allmänt duktiga på att förneka sk-ten i våra liv.

Kan som ledare driva sina medarbetare till vansinne med sin klämkäcka attityd till problem som uppstår, men samtidigt är det svårt att värja sig mot denna hoppingivande inställning till livet.

Typ C: "Låt mig sätta min fot under ditt bildäck så du kan få lite bättre grepp"

Altruisten, som ställer upp för andra i alla väder (bokstavligt talat!). Får sin mening i livet av att hjälpa andra människor och ställa upp för dem.

Har troligen insett att en genväg till lycka i livet är att ge utan att förvänta sig något tillbaka. Möjligen har han eller hon också tagit del av citatet "får du inte tillräckligt, så ge lite mer", som fungerar lika väl för feedback, som för kärlek, som kanske för hjälp med snöskottningen.

Som ledare är denna person ofta mycket uppskattad av sin omgivning. Kan ibland upplevas som påklistrad om han eller hon är överdrivet vårdande och löper då ofta också en risk att vara självutplånande i sin iver att existera för andra människors väl.

Typ D: "Aj då, det är 2 cm snö på min uppfart, jag får nog stanna hemma idag"

Liten tuva stjälper stort lass. Denna person låter sig stoppas av minsta hinder på vägen, så fort det dyker upp ett fartgupp eller ett problem så lägger han eller hon sig platt.

Antingen en skicklig livsnjutare eller en person som missar mycket av livets goda eller av sin potential som människa och ledare genom att låta små hinder komma ivägen för stora möjligheter. Skulle troligen må bra av att luncha med Typ F nedan.

Som ledare får denna typ ofta förlita sig på duktiga och driftiga medarbetare. Och på att deras chef inte är allt för bra på att upptäcka var bristerna i effektivitet i organisationen härstammar ifrån. Ska vi hitta en fördel så kan det möjligen vara en total frånvaro av stress, prestationsångest eller andra hälsohämmande egenheter.

Typ E: "Varför händer detta alltid mig, just nu?"

Ett erkänt psykologiskt faktum inom NLP och även något som Anthony Robbins oftar talar om är att vi får mer av det som vi väljer att fokusera på med energi.

Problemet med frågan ovan, som den är formulerad, är att den instruerar vårt undermedvetna att lägga all sin kraft på att finna alla hemska och jobbiga anledningar till varför detta händer just mig och just nu, och sedan genom att vi fokuserar på dem så får vi mer av dessa anledningar.

Jim Rohn, en av min stora inspirationer i livet, har sagt något i stil med;

Vissa människor frågar hela tiden varför, varför, varför? Jag säger till dem att jag skulle inte spendera så mycket tid på varför. Vissa frågar varför solen går upp i öst och ner i väst? Jag säger att jag skulle inte spendera så mycket tid på det, låt det bara hända.

Som ledare är det värt att beakta sitt perspektiv, varför-frågan fyller sin funktion ibland, men den tenderar att vara baksträvande, det vill säga den tittar på historien. Medan frågan "hur?" är mer framåtsträvande och riktad mot framtiden.

Typ F: "Fly mig en bulldozer, Holger!"

Den ostoppbare. Ställd inför dagens snöoväder skulle denna person inte se något hinder i den två meter höga snövallen som någon plogat upp bakom deras bil. De finner en väg, förhoppningsvis är det vägen som leder till kontoret eller vart de nu är på väg.

Som ledare kan denna person skrämma sk-ten ur sina medarbetare. De kan se honom eller henne som en ångvält som de är rädda ska köra över dem istället för en plogbil som ska röja väg så att de lättare kan komma fram.

Nyckeln för denna ledare ligger i att vara vaksam på feedback från människor i sin omgivning för att utifrån denna kunna nyansera och välja hur mycket av drivet som ska kopplas på i den aktuella situationen, för att därigenom vara en utomordentlig tillgång för sin omgivning.

Har du träffat på fler?

Fyll gärna på i kommentarsfältet nedan om jag har missat någon personlighetstyp i min lista och som du anser bör förkunnas här på denna sida som lärdom och en stunds förnöjelse för dina medmänniskor.

UGLkurser.se förmedlar kvalitetssäkrade UGL-kurser i hela Sverige som utvecklar ditt ledarskap och medarbetarskap.